Het lerende brein - De relatie tussen hersenen, gedrag en leren

Ieder kind leert op een andere manier. Het ene kind heeft een voorkeur voor visuele informatie (plaatjes, schema’s), terwijl het andere kind baat heeft bij zinnen die puntsgewijs onder elkaar staan. En zo bestaan er nog veel meer verschillen in de manier waarop leerlingen nieuwe stof opnemen. Daarnaast spelen factoren als interesse, alertheid en afleidbaarheid een rol bij het aanleren van nieuwe informatie. Hoe kinderen leren heeft alles te maken met (de ontwikkeling van) hun hersenen.

De relatie tussen hersenen, leren en gedrag is het werkterrein van de neuropsychologie.

 Opbrengst na de cursus:

  • Weet u wat het verschil is tussen zelfsturing en executieve functies;
  • Heeft u inzicht in hoe het (kinder)brein ontwikkelt tussen de 0 en 25 jaar;
  • Begrijpt u waarom executieve functies niet ‘zomaar’ te trainen zijn;
  • Bent in staat om een zwakke zelfsturing te herkennen;
  • Weet u welke stappen u kunt zetten bij een vermoeden van zwakke zelfsturing;
  • Weet u hoe u, of uw collega, zelfsturing op groepsniveau (in de klas) kan bevorderen;
  • Kunt u de BRIEF screener afnemen en interpreteren;
  • Bent u in staat om aan te geven wat de rol is van omgeving (school, thuis) op zelfsturing;
  • Weet u waar uw eigen sterke en zwakke kanten liggen m.b.t. zelfsturing

Enkele reacties van cursisten Het lerende brein:
"Heel informatief, verhelderend en nieuwe inzichten"
"Praktische tips en de eenvoudige manier van lesgeven, zodat
het begrijpelijk was"
"Zeer kundig docent"

 

Programma

Voor een uitgebreid overzicht van de onderwerpen die aan bod komen, klik hier.

Data en tijden

Voorjaar 2020 Najaar 2020
Donderdag 5 maart 2020 Maandag 16 november 2020
Donderdag 17 september 2020 (Let op! Nieuwe datum) Maandag 30 november 2020 

Alle cursusdagen zijn van 10.00 - 17.00 uur

Voor wie

U bent werkzaam in het basisonderwijs als:

  • Leerkracht (met speciale taken):
    • Intern begeleider
    • Voorzitter van bouwoverleg, kwaliteitskring of ontwikkelteam
    • Interne coach
    • Remedial teacher
    • Teamleider
  • Directeur

Minimaal 15, maximaal 20 deelnemers

Investering 

Deze cursus vergt een investering van €695 voor twee bijeenkomsten, inclusief cursusmateriaal, koffie/thee, lunch en is vrijgesteld van BTW. 

Leden van TIB, PO Magazine en oud-deelnemers ontvangen €50 ledenkorting.
Bovendien ontvangt iedereen tot 1 juli 2020 €50 vroegboekkorting voor de najaarscursus!

Gratis bij uw inschrijving!
Schrijft u zich nu in? Dan ontvangt u het boek 
'Zelfsturing in de klas' van Diana Smidts 
t.w.v. €19,99 cadeau!

 

 

 

 

Locatie

Utrecht: Hogeschool Utrecht, locatie Domstad

Studiebelasting

Totaal aantal SBU: 18 (2 uren voorbereiding; 12 contacturen en 4 uren praktijkopdrachten)

Docent

Dr. Mariët van der Molen
Mariët is ontwikkelingspsycholoog en eigenaar van Onderzoek, Onderwijs & Advies (onderzoek-onderwijs-advies.nl). Zij geeft nascholingscursussen en lezingen voor onderwijsprofessionals en mensen werkzaam in de jeugdzorg en jeugd ggz. Daarnaast begeleidt zij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Haar expertise ligt op het gebied van excecutieve functies en mensen met een licht verstandelijke beperking.

Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in en ontvang onze nieuwsbrief.