Leergang: De Negen Principes van de Excellente Schoolleider

Plaatje Luc Greven

Onderzoekers, inspectie, beleidsmakers en leraren zijn het erover eens: de schoolleider is de sleutel voor een goede school. Zoals de leraar in de klas de beslissende factor voor goed onderwijs is, is de schoolleider dat op het niveau van de school.
De Inspectie van het Onderwijs (2014) zegt daarover: "(...) onderzoek toont aan dat de kwaliteit van de schoolleiders samenhangt met de kwaliteit van de lessen: hoe beter de schoolleider, hoe beter de lessen".
Imants (2010) geeft aan dat tot bijna de helft van het verschil in prestaties tussen leerlingen dat voorkomt uit de school, samenhangt met leiderschap:"Wanneer de schoolleider de juiste competenties inzet in de school, kan leiden tot een winst van 10 percentielpunten op testresultaten". Marzano (2009) concludeert na een meta-analyse: "Globaal gesproken geeft onze meta-analyse aan dat schoolleiders een enorme invloed hebben op de prestaties van de leerlingen op hun school". De vraag die daarbij logisch opkomt is hoe het handelen van de schoolleider op goede Nederlandse basisscholen er dan uitziet? Wat typeert het, zijn er patronen herkenbaar? Het blijkt te gaan om een negental principes, De Negen Principes van de Excellente Schoolleider (Greven, 2015).

In de leergang van drs. Luc Greven wordt een verbinding gelegd tussen de theorie en de praktijk van de schoolleider:
- U vormt een beeld van de wijze waarop uw collega's het leiderschap in school vormgeven;
- U krijgt een bezoek op uw eigen school van collega's om ondersteund te worden bij uw kritische reflectie;
- U maakt in samenwerking een systematische analyse van de wijze van werken van een excellente schoolleider in de schoolpraktijk.

In de leergang wordt u in de masterclasses en praktijkonderzoeken nadrukkelijk uitgenodigd om samen te werken met uw collega's door o.a. visitaties en peerreviews. Dat versterkt zowel de verdieping in het leren als het plezier in de opleiding, zo is de ervaring.
Tijdens de visitatie gaat u in duo’s op bezoek bij excellente schoolleiders in uw omgeving. U gaat na waarom de schoolleider excellent is. U maakt hierbij gebruik van de Negen Principes, de onderwijskundige en organisatorische schoolarchitectuur en de wijze van innoveren (gestuurd of gefaciliteerd). Ook kijkt u naar wat u zelf zou willen toepassen en wat zeker niet? Tijdens de peerreviews werkt u in drietallen en brengt u bezoek aan elkaars school. U analyseert het schoolleiderschap van de bezochte schoolleider met de Negen Principes als kapstok. U vormt een beeld en geeft beargumenteerde adviezen. In de plenaire bijeenkomsten worden deze beelden gepresenteerd en besproken.

Button Direct Inschrijven

Programma

Voor een uitgebreid overzicht van de onderwerpen die aan bod komen, klik hier.

Data en tijden

    Voorjaar 2020
Dag 1 Plenair Donderdag 5 maart 2020
Dag 2 Plenair Donderdag 19 maart 2020
Dag 3 Visitatie Zelf in te plannen
Dag 4 Plenair Dinsdag 19 mei 2020
Dag 5 Plenair Dinsdag 9 juni 2020
Dag 6 Peerreview Zelf in te plannen
Dag 7 Plenair Dinsdag 22 september 2020
Dag 8 Peerreview Zelf in te plannen
Dag 9 Plenair Dinsdag 6 oktober 2020

Alle plenaire cursusdagen zijn van 10.00-17.00 uur

Voor wie

U bent werkzaam als directeur en heeft in deze functie minimaal 5 jaar ervaring.

Minimaal 8 maximaal 12 deelnemers

Investering 

Deze cursus vergt een investering van €2850, koffie/thee, lunch en is vrijgesteld van BTW. 

Leden van TIB, PO Magazine en oud-deelnemers ontvangen €50 ledenkorting.
Bovendien ontvangt iedereen tot 1 januari 2020 €50 vroegboekkorting voor de voorjaarscursus!

Verplichte literatuur

L.F. Greven (2015). De Negen Principes van de Excellente Schoolleider. Dordrecht: Instondo Uitgeverij. Bestellen
J. Hattie & G. Yates (2015). Leren zichtbaar maken met de kennis over hoe wij leren. Rotterdam: Bazalt. Bestellen
M. Fullan (2016). Vrijheid in verandering. Helmond: Uitgeverij OMJS. Bestellen
L.F. Greven (2017). De Toekomst van de Intern Begeleider. Dordrecht: Instondo Uitgeverij. Bestellen
L.F. Greven (2019). Kantelende Scholen. Dordrecht: Instondo Uitgeverij. In productie

Locatie

Amersfoort - Leerhotel Het Klooster

Studiebelasting

Contacturen 36 uur
Zelfstudie 36 uur
Literatuurstudie 24 uur
Uitwerken/voorbereiden visitatie 8 uur
Analyse onderwijsvisie 4 uur
Analyse Leerarchitectuur 4 uur
Uitwerken/voorbereiden peerreview 8 uur
   
Totaal 120 uur

Docent

Foto Luc Grevendr. Luc Greven
Luc was directeur van het Seminarium voor Orthopedagogiek (Hogeschool Utrecht) en wethouder met onderwijs in zijn portefeuille, maar daarvoor ook intern begeleider op een school voor (voortgezet) speciaal onderwijs. Zijn focus ligt nu op leiderschap in school en op de rol van de intern begeleider in de toekomst. 

Voor Instondo schreef hij het boek 'De negen principes van de excellente schoolleider'. Hij schrijft: “Ik zag in de voorbereiding veel goede directeuren, goede teams en gelukkige klassen. Maar het is op veel plekken in onze scholen helaas anders. Gelukkig weet ik nu ook zeker: een schoolleider kan de basis leggen voor een fantastische school, desnoods tegen alle stromen in”. Daarnaast heeft hij ook het boek 'De toekomst van de intern begeleider' geschreven. Klik hier voor meer informatie. 

DUO voor rechtherkolom

Nieuwsbrief

Vul uw e-mailadres in en ontvang onze nieuwsbrief.